tisdag 23 november 2010

Lite av allt möjligt

Svejsan på er!
Sitter nu i sängen för detta inlägg, maken är sjuk och jag är riktigt trött. hade långdag på jobbet igår och kvällen ägnades åt promenad med hundarna och sedan matlagning sen tar orken i stort sett slut. Hittar ändå lite energi när jag är ute och går i SNÖSTORMEN, ja för här har det verkligen vräkt ner i två dagar nu och det ska tydligen fortsätta i morgon också. Jag tycker mycket om snön och särskilt nu när det närmar sig advent och jul, det tråkiga på våra breddgrader är ju bara att den brukar försvinna efter någon dag. Nu har dom dock lovat att det ska bli kallare och riktigt ordentligt kallt också så vi verkar få behålla snön i alla fall några dagar in i december, härligt, härligt. Det gör iallafall för mig att julstämingen börjar infinna sig. Fönstren tvättade jag i söndags och nu i veckan har jag tänkt mig någon form av storstädning med hjälp av maken, men eftersom han är sjuk får vi se hur det går med den saken. Själva pyntet och annat kommer upp till helgen och då ska jag verkligen NJUTA! 
I dag har jag använt eftermiddagen till att baka blåbärsmuffins för att testa ett recept som vi ska använda på jobbet med våra elever, det var inte dumt och barnen här hemma godkände dom iallafall=) Så det får nog bli det receptet. Efter det tog jag en promenad, sa innan jag gick ut att jag inte kände för det alls eftersom vädret är som det är. Fast när jag väl kom ut så blev det så att jag ökade på sträckan allt eftersom för det var riktigt skönt att vara ute och jag riktigt kände hur kroppen fylldes med ny energi. Väl hemma började jag steka pannkakor till hela familjen + matlådor och under tiden gjorde jag även smörkola (som är dödligt god;) ) Kolan liksom bara smälter i munnen och bara slinker ner som om man inte märkte den och då kan man ju ta en till, eller hur?! Nu ska här slappas lite innan ögonen stängs för idag, men jag bjuder på receptet till kolan, för så god kola kan man ju inte hålla för sig själv när man hittar det (ja hittade det i Allers julmagasin)

50g smör
3 dl grädde
3 dl strösocker
1 1/2 dl ljus sirap
1 1/2 msk vaniljsocker
DESSUTOM BEHÖVER DU:
smörpapper och olja till formen
Klä en sockerkaksform med smörpapper, smörj med olja.
Smält smöret i en stor tjockbottnad kastrull, tillsätt övriga ingredienser och låt koka utan lock. Rör om tills smeten klarar kulprovet.

Tänkte jag skulle lagt in lite bilder här, men just nu vill det sig inte så jag får göra nya försök i morgon =)
Kram/Mia

1 kommentar:

  1. ADVENTSKALENDER 2010, var med och tävla du med hos http://saras.blogg.viivilla.se/, lycka till

    SvaraRadera