onsdag 29 december 2010

Husbygge

God kväll!
Har precis sett färdigt ett av mina favoritprogram på TV: Grand design på nian. Jag gillar det eftersom det handlar om inredning och byggande av drömhus. Det jag slås av varje gång är hur STORT och storslaget det ska vara i varje hus, men också hur mycket passion för sitt drömhus man måste ha för att få det färdigt. Kvällens familj fick INTE klart sitt hus på grund av både väder och ekonomi som förstörde för dem och de bor nu i det som skulle bli gästdelen. Den delen visade man helt klar och det var oerhört vackert gjort och man kunde verkligen se hur tanken med resten av huset skulle vara. Denna familj började dock att bygga innan hela budgeten var klar för dem, de hus de skulle sälja blev inte sålda för det pris som de satt ut osv. Jag tycker att programledaren, Kevin McCloud, är väldigt bra. Han ifrågasätter och ger både bra och dålig kritik till de som bygger och det gör att man får en väldigt bra bild av hur de tänker. Om de nu tänker, för ibland undrar jag och då menar jag inte att de är dumma på något sätt utan att de kör bara på utan att tänka på konsekvenserna av att köra igång med en väldigt tight budget. Men storslaget och vackert blir det i slutändan så någonstans gör de ju rätt!
Min slutsats av detta är att om jag ska bygga hus någon gång ska jag veta att ekonomin täcker och är klar för det som ska byggas och inte drömma så stort så att man sen inte kan leva i sitt hus som inte är klart, eller att man inte kan leva utöver att bo i sitt hus. Sen måste man ju få DRÖMMA, själva drömmen kostar ju inget, men ska man nu sjösätta sin dröm gäller det att verkligen ha koll på läget innan man börjar =) 

Ett hus som mannen i familjen designat och nu behövde sälja för att klara att bygga färdigt det stora.

Så här skulle jag inte må dåligt av att bo ;)

Duktige programledaren Kevin McCloud

Ha en fortsatt trevlig kväll ( det som är kvar innan sängdags ;) )

GOD NATT/Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar